Persbericht Hac Weekblad: Samen een eigen kunstwerk maken

Bij meesterschilder Anita Davids uit Someren leer je kunstwerken maken in Co-creatie, daarbij staat samenwerken centraal. Cursisten hoeven niet te twijfelen over hun creatieve kwaliteiten, want zowel beginnende als ervaren kunstenaars worden warm ontvangen in het ArtWise atelier.

Door Bert Slenders

Hac Weekblad vertrok naar Someren voor een interview met kunstenares Anita, terwijl leerlinge Truus Polman ook aanschoof bij de gesprekstafel.

DSC_0023

In het huis van Anita aan Wolfsveld 30 in Someren springt direct de eigengemaakte kunst van de meesterschilder (tevens creatiecoach, kunstzinnig counselor, kleurenconsulent en –therapeut) in het oog. In de huiskamer hangen gereconstrueerde klassieke kunstwerken zoals een portret van Rembrandt van Rijn en een prachtig schilderij van een vrouw op een paard. Aan dat laatste werkte ze enkele maanden en gebruikte onder meer echt bladgoud en eigeel om het kleurrijke spektakel tot leven te laten komen. Anita: “Deze schildertechnieken gebruikten ze in de Middeleeuwen ook.” Dat Anita 22 jaar schilderervaring heeft, valt te zien. Voordat ik in het aangrenzende atelier aantekeningen kan maken op mijn notitieblok, staat er eerst een bord eigengemaakte groentesoep klaar. “Iedere sessie begint met iets lekkers”, maakt Anita duidelijk. En lekker, dat is het zeker.

Dat de uit Budel afkomstige Anita bijzonder te werk gaat met haar cursisten blijkt uit het interview. Zo heeft de soep van te voren een doel. “Mensen komen soms gestrest binnen, wellicht door privéomstandigheden. Door samen iets lekkers te eten kun je eerst even stoom afblazen. Het is ook gezellig en je creëert een stuk veiligheid met elkaar. Dat is wel nodig om bij je eigen creativiteit je grenzen te verleggen.”  Maximaal vier cursisten komen bijeen voor een sessie. De samenwerking die hieruit voortvloeit is belangrijk. “Als je in grotere groepen bent, dan zie je vaak dat mensen hetzelfde schilderen”, zegt Truus. “Het mooie van hier vind ik dat iedereen iets compleet anders doet, ook al zijn we met zijn vieren samen.” Zo verwerkt ze zelf poëtische teksten in kunst, terwijl een andere cursist fantasierijke schilderijen maakt. Foto’s ervan komen in een sprookjesboek voor haar kinderen. De cursisten werken hun ideeën in het atelier samen uit, Anita coacht en schiet te hulp. “Ik ben zelf slecht in tekenen”, vertelt Truus. “Maar ik heb wel een beeld van hoe ik het ongeveer wil, Anita haalt dat beeld samen met me op”. Anita: “Dan schets ik vervolgens een paar strepen en zeg ik, is dit ongeveer wat je wilt?”   Dit is hoe schilderen in Co-creatie in de praktijk gaat.

Anita legt uit wat deze benaming inhoud. “Co-creatie is een hippe term die ook in het bedrijfsleven gebruikt wordt. We komen uit een tijdperk van individualisme, maar ik denk dat we dat voorbij zijn. We zouden meer moeten kijken naar hoe we het beste uit onszelf kunnen halen en dat gebruiken bij het samenwerken om het zo tot een hoger plan te brengen.” Truus benadrukt de fijne werkwijze in het atelier. “Je krijgt bij Anita nóóit het gevoel dat je niks kunt of dat je niet goed genoeg bent. Je krijgt het idee: je bent goed zoals je bent, en samen komen we tot iets mooiers.”

Anita werkt verder volgens het top-down leren. Dat betekent dat je start vanuit datgene wat je echt wilt. Zo hoef je niet eerst bij de basistechnieken te beginnen.  Anita: “Je kunt hier meteen de diepte in met je levenservaring en datgene wat je al ontwikkelt hebt. Mensen zijn vaak al zo rijk zonder dat ze het zelf weten. Daarnaast stellen veel mensen dingen uit die ze leuk vinden. Vaak wordt er gedacht dat als je ouder bent, ‘dan moet je er niet meer aan beginnen’. Maar dat is helemaal niet zo, hersenen blijven zich ontwikkelen. Er wordt ook geadviseerd om zo lang mogelijk nieuwe dingen bij te leren om zo nieuwe verbindingen aan te maken in je hersenen. Kunst is daar een uitstekende vorm voor.” Natuurlijk ook voor de jongeren, want jong geleerd is oud gedaan.

Op www.art-wise.nl vindt u meer informatie over Anita’s atelier. Ze is te bereiken via Anita.davids@planet.nl en 0655300394.